پشتیبانی  : 09125433621
آدرس : بازار بزرگ تهران، سید اسماعیل دوم، پلاک 11
گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

از گذشته تا به امروز گیاهان دارویی برای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. گیاهان دارویی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و درمان آن‌ها دارند به همین دلیل شما باید در ابتدا گیاهان و خواص آنها را شناخته و سپس برای درمان از آن‌ها استفاده کنید. سازمان جهانی بهداشت نیز عملکرد دارویی گیاهان را تایید کرده است و آن‌ها را به کمک مهمی برای سلامت عمومی می‌داند. در کشور ما گونه‌های بسیاری از گیاهان وجود دارند که هر یک دارای خواص دارویی متفاوتی هستند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با تعدادی از گیاهان دارویی آشنا سازیم. گیاهان دارویی برای زیبایی و طراوت پوست وجود دارند که می‌توانید از این گیاهان علاوه بر خاصیت دارویی به عنوان آرایشی و بهداشتی نیز استفاده کنید.

لیست گیاهان دارویی به همراه عکس

گیاه دارویی خارمریم

این گیاه در پزشکی سنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از خانواده چغندر می‌باشد. گیاه خار مریم در مناطق معتدل پیدا می‌شود و دارویی مناسب برای تقویت کبد به شمار می‌آید. این گیاه برای بیماری‌های مرتبط با کبد و برخی از مسمومیت‌ها، هپاتیت و سیروز کبدی مناسب است.

گیاه دارویی آویشن

این گیاه از خانواده نعنا بوده و در مناطق مختلفی مخصوصاً در مناطق معتدل پیدا می‌شود. معمولا از آویشن برای تهیه روغن و یا از خود گیاه به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌کنند. آویشن برای درمان مشکلات تنفسی، عفونت‌ها و بهبود پیدا کردن سیستم گوارشی بسیار مناسب است. شما می‌توانید در زمان سرماخوردگی نیز از دمنوش این گیاه برای رفع گلودرد استفاده کنید.

گیاه دارویی بابونه

یکی از یکی از گیاهان معروف در پزشکی سنتی گیاه دارویی بابونه می‌باشد که در مناطق معتدل رشد می‌کند. این گیاه را به عنوان چای و یا روغن برای درمان استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای آرامش اعصاب و همچنین مشکلات گوارشی از گیاه بابونه استفاده کنید.

گیاه دارویی بیدمشک

این گیاه یکی از مهم‌ترین داروها برای ترکیبات ضد میکروبی می‌باشد و همچنین در مناطق گرمسیری و معتدل شد می‌کند. در برخی از مناطق از این گیاه برای درمان مالاریا استفاده می‌کنند. همچنین برای بیماری‌های دیگر مانند سرطان نیز مناسب می‌باشد.

گیاهان دارویی گرم کننده رحم

استفاده از گیاهان دارویی گرم کننده رحم یکی از روش‌های سنتی برای درمان سردی رحم می‌باشد. اگر رحم بانوان گرم باشد نشانه‌ای از سلامت جنسی یک خانم است. طب سنتی بر این باور است که سردی رحم سلامت خانم‌ها را به خطر خواهد انداخت. خانم‌هایی که می‌خواهند فرزند پسر داشته باشند باید دارای رحمی گرم باشند. شما می‌توانید از برخی گیاهان برای داشتن رحم گرم استفاده کنید.

یکی از رایج‌ترین گیاهان دارویی گرم کننده رحم سیاه دانه می‌باشد. این دانه را می‌توانید در وعده صبحانه به همراه نان و پنیر میل کنید چون به راحتی جویده می‌شود. همچنین می‌توانید در سوپ و آش نیز از آن استفاده کنید. اگر شما روزی ۲ قاشق چای‌خوری از این گیاه استفاده کنید در مدت زمان کوتاهی تاثیر آن را در بدن خود خواهید دید.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی کوهی

اگر شما به دنبال کوهنوردی هستید با یک تیر دو نشان خواهید زد. از یک سو با ورزش کوهنوردی سلامت‌تر از هر زمان دیگری هستید و از سوی دیگر می‌توانید با آشنایی گیاهان دارویی کوهستانی انواع روش‌های درمان را نیز بشناسید. برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توانید از گیاهان دارویی کوهی استفاده کنید.

برای مثال گیاهان دارویی که در کوه دماوند وجود دارند بسیار گسترده هستند و اگر بخواهیم تمامی آنها را برای شما توضیح دهیم نیاز به ساعت‌ها وقت دارد از همین رو برخی از آنها را برای شما معرفی خواهیم کرد:

گل گاوزبان: این گیاه برای درمان افسردگی و کاهش استرس‌های روحی استفاده می‌شود. این گیاه دارای خاصیت بسیار زیادی است به همین دلیل از دمنوش آن نیز استفاده می‌کنند. برای درمان جوش و بیماری‌های مرتبط با قاعدگی، فشار خون بالا، سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز از گل گاو زبان استفاده کنید.

گل برفی: این گیاه نیز جز گیاهان دارویی کوهی به شمار می‌رود و برای درمان بیماری‌های قلبی، ریوی، عفونت‌های ادراری، درمان سنگ کلیه و غیره توصیه می‌شود.

گیاهان دارویی که فشار خون را بالا میبرد

برخی از گیاهان دارویی در زمان استفاده ممکن است فشار خون شما را بالا ببرند. به همین دلیل باید قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل دارویی برای شما نداشته باشند. قبل از مصرف گیاهان دارویی بهتر است فشار خون خود را اندازه بگیرید و بعد از گیاه مورد نظر استفاده کنید.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

یکی از گیاهانی که فشار خون را بالا می‌برد شیرین بیان می‌باشد. شیرین بیان برای افرادی که دارای فشار خون پایینی هستند بسیار مناسب است. این گیاه آلدوسترون هورمونی است که نمک را در بدن شما تنظیم می‌کند.

قهوه یکی از گیاهانی می‌باشد که به افزایش فشار خون شما کمک می‌کند. اگر شما دچار افت فشار شدید یا احساس گیجی کردید می‌توانید با یک فنجان قهوه فشار خون خود را تنظیم کنید.

گیاهان دارویی کمیاب

در طبیعت برای هر بیماری گیاهی برای درمان وجود دارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که حتماً گیاهان دارویی را با تجویز پزشک حاذق آن مصرف کنید. برخی از این گیاهان برای کودکان خانم‌های باردار و یا حتی افراد سالمند ممکن است مضر باشد. شما ممکن است تنها با داروهای شیمیایی درمان نشوید به همین دلیل می‌توانید از عوامل طبیعی و گیاهان دارویی استفاده کنید. برخی از این گیاهان دارویی بسیار کمیاب هستند و به سختی پیدا می‌شوند.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

یکی از گیاهان دارویی کمیاب باریجه می‌باشد. این گیاه هم ارزش دارویی و هم ارزش صنعتی زیادی دارد و هر سال مقدار زیادی از آن به کشورهای دیگر صادر خواهد شد. یکی از دلایلی که این گیاه را بسیار نادر کرده مواد معدنی زیادی می‌باشد که در آن وجود دارد. از باریجه برای بیماری‌های رحمی، درمان اختلالات گوارشی و همچنین درمان نفخ استفاده می‌شود. در صنعت غذایی نیز به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که از اسانس گیاه باریجه در تولید عطر و ادکلن استفاده می‌شود.

کتیرا را نیز جزو گیاهان دارویی کمیاب و گران قیمت است. کتیرا در صنعت آرایشی بهداشتی و دارویی نقش بسیار مهمی دارد. اگر به این گیاه کمی آب اضافه کنیم ژلی به دست می‌آید که در صنایع بهداشتی آرایشی از آن استفاده می‌کنند. کتیرا در بازار به دو صورت عرضه می‌شود.

  • کتیرای زرد که به شکل دوک است.
  • کتیرای سفید به شکل پارچه‌ای می‌باشد که اطراف آن برآمده شده.

کتیرا برای درمان سرفه و گلودرد بسیار مفید می‌باشد. همچنین برای تقویت روده و زخم مثانه نیز از آن استفاده می‌کنند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم برخی از گیاهان دارویی را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از طبیعت بیماری خود را درمان کرده و از مواد شیمیایی دوری کنید. کشور ما تنوع بسیار زیادی برای گیاهان دارویی دارد و همچنین افراد اعتقاد بسیار زیادی به طب سنتی و خواص این گیاهان نیز دارند به همین دلیل شما با استفاده از پزشکی سنتی می‌توانید بسیاری از بیماری‌ها را ریشه کن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.