دمنوش به

۴۰,۰۰۰ تومان۱۵۰,۰۰۰ تومان

دمنوش به فرح ‏آور، مقوى دماغ و معده و مدر است. خوردن ميوه به خام قابض و مسدود كننده مجارى عروق است. به شيرين خام براى اشخاص گرم‏ مزاج مضر است.

به ترش از نظر طبيعت سرد و خشك است. در تقويت معده از شيرين آن قوى‏تر است اگر زياد خورده شود مسهل است. عصاره به براى تنگى نفس، آمدن اخلاط خونى از سينه، قى، تقويت قلب و معده، ازدياد ترشح ادرار و بند آوردن خونريزى نافع است.

توضیحات

توضیحات

دمنوش‏ به

به فارسى «به»، «آبرود»، «آبى» و در كتب طب سنتى با نام عربى آن «سفرجل» نام برده مى ‏شود و در نقاط مختلف شمال ايران با نامهاى محلى، در آستارا «آيوا و هيوا»، در مازندران و راميان و كتول «شغال‏به و شال‏به»، در لاهيجان و رودسر «توچ» و در رامسر و شهسوار «سنگه» ناميده مى‏شود.

نام هاى فوق براى ميوه و درخت هر دو استعمال مى ‏شود. ميوه درخت به است كه به فرانسوى‏Coing و به انگليسى‏Quince و درخت آن را به فرانسوى‏Cognassier و به انگليسى‏Quince مى‏نامند. گياهى است از خانواده‏Rosaceae ، نام علمى آن‏Cydonia oblonga Mill . و مترادفهاى آن‏Cydonia vulgaris pers . وCydonia -maliformia Mill . وPyrus cydonia L . از طرف گياه‏ شناسان مختلف نامگذارى شده است.

مشخصات‏

نام جنس‏Cydonia منسوب است به شهر صيدون لبنان كه داراى درختان به فراوان بوده است. به درختى است كوچك كه پوست ساقه و تنه آن به رنگ قهوه‏ اى سير كه شكاف نمى ‏خورد، ولى وقتى كه درخت كهنسال شد قطعاتى از پوست از درخت كنده مى‏ شود. برگها پوشيده از كرك و روى برگها صاف و بى‏ كرك و تار است. جوانه ‏هاى آن كوچك و پوشيده از تار است. گل هاى آن خيلى بزرگ به‏ طورمنفرد به رنگ سفيد يا صورتى كه داراى ۵ گلبرگ است. ميوه آن زردرنگ، گرد يا به شكل گلابى و سطح آن اغلب پوشيده از كرك است و داخل آن دانه‏ هاى به، معمولا در هر خانه ۱۲ عدد، وجود دارد. درخت به بومى مشرق زمين و مركز آسيا است، در جنگل هاى شمال ايران به‏طور خودرو جنگلى در ارتفاع متوسط مى‏رويد. تكثير درخت به از طريق قلمه (قلمه پاشنه‏اى)، خوابانيدن شاخه، ساقه و پيوند زدن است. از به به عنوان پايه براى پيوند گلابى نيز استفاده مى‏ شود. انواع مورد نظر به را روى پايه به در مردادماه به صورت شكمى پيوند مى ‏زنند. نهال هاى پيوند خورده به را كه رشد كافى كرده باشد، معمولا با فواصل ۵- ۴ متر در باغ مى ‏كارند.

تركيبات شيميايى‏

از پوست و سرشاخه‏ هاى آن اسيد سيانيدريك(HCN) گرفته مى‏ شود.

بررسى گوشت ميوه به كه شيرين و گس است نشان مى‏دهد كه در هريك صد گرم گوشت ميوه مواد زير وجود دارد: آب ۸۳ گرم، مواد قندى و كربوهيدراتها ۱۵ گرم، خاكستر ۴/ ۰ گرم، كلسيم ۱۱ ميلى‏گرم، فسفر ۱۷ ميلى‏گرم، آهن ۷/ ۰ ميلى‏گرم، پتاسيم ۱۹۷ ميلى‏گرم، ويتامين‏A خيلى كم در حدود ۴۰ واحد بين‏المللى، ويتامين‏C در حدود ۱۵ ميلى‏گرم، تيامين‏ ۰۲/ ۰ ميلى‏گرم، رايبوفلاوين ۰۳/ ۰ ميلى‏گرم، نياسين ۲/ ۰ ميلى‏گرم و سديم ۴ ميلى‏گرم.

خواص- كاربرد

برگ هاى درخت به و جوانه‏ هاى آن و پوست ساقه‏ هاى آن قابض است. ميوه به قابض و نرم‏ كننده سينه و مقوى قلب است. دانه به ضد تب و براى بند آوردن اسهال ساده و اسهال خونى و جراحات گلو استفاده مى ‏شود. لعاب به ‏دانه در استعمال خارجى براى زخمها و سوختگى پوست در اثر آتش مفيد است.

ميوه به شيرين از نظر طبيعت طبق نظر حكماى طب سنتى، قريب به اعتدال يا كمى گرم و تر است.

ميوه به از نظر طعم معمولا ۳ نوع است: نوع شيرين، نوع ترش و نوع ترش و شيرين يا به اصطلاح طب سنتى مز كه به فارسى ميخوش ناميده مى‏ شود.

چای به فرح ‏آور، مقوى دماغ و معده و مدر است. خوردن ميوه به خام قابض و مسدود كننده مجارى عروق است. به شيرين خام براى اشخاص گرم‏ مزاج مضر است.

به ترش از نظر طبيعت سرد و خشك است. در تقويت معده از شيرين آن قوى‏تر است اگر زياد خورده شود مسهل است. عصاره به براى تنگى نفس، آمدن اخلاط خونى از سينه، قى، تقويت معده، ازدياد ترشح ادرار و بند آوردن خونريزى نافع است.

دمنوش به ترش و شيرين از نظر حرارت و برودت معتدل ولى خشك است. خواص آن مانند ساير انواع است و براى رفع آشفتگى و جلوگيرى از قى و بند آوردن خونريزى داخلى مفيد است. خوردن به به‏ طور خام مضر است و بهتر است به صورت مربا خورده شود. ريختن قطره آب به در مهبل براى رفع سوزش مجراى ادرار نافع است و جراحات مجرا را التيام مى‏ بخشد و اگر به را زير آتش گذارند كه بريان شود به حدى كه رنگ آن تيره گردد و بخورند براى قطع اسهال مزمن بسيار مجرب است، بخصوص كه در داخل آن بجاى به‏دانه جوز بوا را خرد كرده و پر كرده باشند. مقدار خوراك از آب به تا ۱۲۰ گرم است.

شكوفه تازه به معتدل است، درد سر و غليان حرارت را تسكين مى ‏دهد و مقوى دل و دماغ و معده است و مرباى شكوفه به براى تقويت سينه، دل و آلات داخل شكم و خفقان گرم نافع است. ضماد گوشت ميوه و برگ درخت به براى ورم هاى گرم چشم مفيد است. پرزى كه روى پوست ميوه است، بسيار قابض و براى حلق و صدا مضر مى‏ باشد. گرد ميوه خشك ‏شده به براى بند آوردن خون جراحت ها مفيد است.

روغن به: براى تهيه روغن به ابتدا به را كاملا پخته و فشرده و آب آن را مى‏ گيرند و با دو برابر وزن آب گرفته ‏شده روغن زيتون جوش مى‏ دهند آن‏قدر كه آب تبخير شود و فقط روغن بماند و بايد مراقبت شود كه روغن نسوزد. روغن به از نظر طبيعت سرد و تر و قابض است. براى زخمهاى دهان و سرگيجه و طنين در گوش مفيد است. خوردن آن براى سردرد گرم، خونروى از سينه، ورم كبد، اسهال مزمن، شكم ‏روش گرم، زخم روده ‏ها و رفع سم حشرات گزنده مفيد است و تنقيه يا حقنه با آن نيز همين اثر را دارد.

معارف گياهى، ج‏۲، ص: ۷۴

توضیحات تکمیلی

توضیحات تکمیلی

مقدار

1 کیلوگرم, 250 گرم, 500 گرم

نظرات (0)

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دمنوش به”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۰,۰۰۰ تومان۱۵۰,۰۰۰ تومان

آخرین بروزرسانی قیمت ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

اشتراک گذاری محصول

  • ارسال رایگان بالا ٥٠٠ هزار تومان
  • اصالت و سلامت فیزیکی کالا
  • پشتیبانی همه روزه

محصولات مرتبط

تربد

۱۸۵,۰۰۰ تومان۷۰۰,۰۰۰ تومان