پشتیبانی  : 09125433621
آدرس : بازار بزرگ تهران، سید اسماعیل دوم، پلاک 11
عطاری

آشنایی با علم عطاری و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی

در علم عطاری و پزشکی سنتی راهکارهای بسیاری برای افزایش کیفیت زندگی وجود دارد. این راهکارها از تاریخچه بسیار کهنی سرچشمه می‌گیرد که نتیجه سالیان سال تحقیق و تجربه اطبای کهن ایرانی است. طبق تحقیقات انجام شده پزشکی سنتی و گیاهان دارویی می‌توانند تاثیر مثبتی روی بهبود کیفیت زندگی مردم داشته باشند. اما چگونه این تاثیر برای مردم قابل لمس می‌باشد؟ با عطاری مولا مرجع بزرگ گیاهان دارویی همراه باشید تا در مورد این موضوع بیشتر بیشتر صحبت کنیم و آن را از هر نظر مورد بررسی قرار دهیم.

طب سنتی در ایران تاریخچه بسیار بلندی دارد. به همین دلیل شغل عطاری نیز همسو با طب سنتی قدمت بالایی به خود اختصاص داده است. در آن زمانها پزشکی مدرن امروزی وجود نداشته و اتباع برای درمان یماران از گیاهان دارویی استفاده می‌کردند درست است که زمان بهبودی ه سرعت الان اتفاق نمی‌افتد اما به هر حال در آن زمان تنها راه محسوب میشد. از طرفی دیگر حتی همین گیاهان ارویی به راحتی پیدا نمی‌شد و با محدودیت‌هایی که برخی از آنها خطراتی نیز به دنبال داشت روبرو بودیم گیاهان در گذشته به صورت طبیعی در دسترس بودند.

عطاری

تنوع بالای گیاهان دارویی در یک عطاری

 

رابطه عطاری و بهبود زندگی

معمولاً ما وقتی بیمار می‌شویم به سراغ پزشک می‌رویم تا با توجه به نسخه پزشک اقدام به مصرف دارو کنیم تا بهبودی حاصل شود. داروهای مدرن امروزی نیز با مدت زمان مصرف بسیار کوتاهی که دارند معمولا در بازه زمانی ۱ تا ۳ هفته بهبودی به صورت کامل تفاق می‌افتد. اما در علم عطاری و طب سنتی جدای از مدت زمان بیشتری که باید برای بهبودی انتظار داشته باشیم مسئله مهم دیگری وجود دارد. طبق گفته متخصصین طب سنتی راهکارهایی وجود دارد تا از بیمار شدن افراد جلوگیری کنیم به عبارت دیگر راهکارهایی برای افزایش ایمنی و جلوگیری از بیماری ارائه می‌دهند.

در علم عطاری تغذیه افراد با توجه به مزاج و سازگاری بدن آنها توصیه می‌شود بنابراین سبد غذایی افراد مختلف با یکدیگر یکسان نیست. یکی از بزرگترین ایراداتی که امروزه متخصصین طب سنتی از سبد غذایی مردم می‌گیرند تغذیه ناسالم آن که باعث ایجاد بیماری‌های مختلف و در نسل‌های آینده باعث کاهش میانگین طول عمر نیز خواهد شد. گیاهان طبیعی فقط خاصیت دارویی ندارند و در صورت استفاده در مواقع سلامت نیز می‌توانند روی بهبود عملکرد و شادابی بیشتر بدن تاثیرگذار باشند. و این تفاوت پزشکی سنتی با پزشکی مدرن امروز است.

فارغ از اینکه شما چه مزاجی داشته باشید توصیه متخصصان علم عطاری و طب سنتی استفاده از مواد غذایی که طبع گرمی دارند. البته این توصیه استثنائاتی هم دارد که با توجه به توصیه پزشک قابل تغییر است. نکته جالب توجه طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از که امروزه در دنیا به وجود آمده منشا تغذیه ای دارند. درصد بالایی از بیماری‌های خود ایمن که در آن بدن به اشتباه د را نابود می‌کند و باعث ورود بیماری می‌شود (به طور مثال بیماری اوتیسم و پروانه ای) پس بنابراین تغذیه مهم ترین عامل ر بروز بیماری‌ها از نظر طب سنتی است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر توضیح دهیم.

به عنوان مثال بسیاری از بیماری‌های پوستی امروز که به صورت مزمن در برخی بیماران دیده می‌شود منشا داخلی دارد. وقتی پوست ملتهب می‌شود به پزشک مراجعه می‌کنید و با مصرف دارویی به توصیه پزشک خود آن التهاب را از بین می‌برید اما به محض قطع شدن مصرف دارو مجدد شکل باز می‌گردد این به چه معنی است؟ آیا باید به صورت دائم از آن دارو استفاده کنیم؟ علم عطاری و طب سنتی در اینجا نکته کلیدی را بیان میکند و آن درمان به صورت ریشه‌ای است که مشکل به صورت کامل برطرف شود و باز هم راه حل اصلاح جدول غذایی است.

عطاری

یک دکان عطاری در زمان قاجار

 

درمان بیماری‌ها به صورت ریشه ای باعث کاهش هزینه‌ها و قطع مصرف دارو پس از درمان می‌شود که همین موضوع باعث بهبود کیفیت زندگی و آرامش بیشتر خواهد شد. بسیاری از بیماری‌های پوستی به دلیل مشکلات کبدی و یا ونی به وجود می‌آید که باید علت و جستجو و آن را به صورت کامل برطرف کنیم. اما نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که طب سنتی هیچ تداخلی با پزشکی مدرن امروز ندارد و باید از این دو به عنوان مکمل یکدیگر بهره‌گیری شود. پیشرفت علم بزرگترین عامل تشخیص بیماری ها خواهد بود.

تغذیه سالم

فیلم عطاری به شما ثابت می‌کند که غذاهایی که شما در طول روز ریافت می‌کنید بیشترین تاثیر را روی سلامت بدن و در نتیجه زندگی شما خواهد. این جمله را از متخصصان طب سنتی بسیار شنیده‌اید که غذای شما داروی شماست. این یعنی تغذیه مهمترین تاثیر را روی سلامت جسم و حتی روح شما خواهد داشت پس نباید آن را نادیده بگیرید اگر بتوانید سبد غذایی سالم را با توجه مزاج خود تنظیم کنید تاثیر آن را در همان اوایل متوجه خواهید شد. در طب سنتی نیز همانند پزشکی مدرن غذاهایی که با عنوان فست فود یاد می‌شود صورت کامل نفی شده است.

جالب است بدانید که بسیاری از داروهای شیمیایی امروزی که ما آنها را مصرف می‌کنیم با استفاده از داروهایی گیاهی تهیه می‌شود و از عصاره این گیاهان برای تولید این داروها استفاده می‌شود. البته چند سالیست که داروهای مبنی بر گیاهان دارویی تولید و روانه بازار شده که هیچ منشا شیمیایی در خود ندارد. در تمامی این داروها از علم عطاری و متخصصان بزرگ طب سنتی استفاده شده است. در آخر مهمترین سوالی که از شما کاربران خواهیم داشت این است کدام نوع پزشکی را موفق تر میدانید طب سنتی یا مدرن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.