زرنیخ زرد

۷۵,۰۰۰ تومان۲۷۵,۰۰۰ تومان

گرم و خشک است در سوم چون به چربى بز طلا کنند، جرب و سعفه را نفع دهد؛ و چون بر موضعى که خون در او مرده باشد، بگذارند، اثر آن را ببرد؛ و چون به آب برد نیک‌تر ساخته، بر عضوى که مویش کنده باشند، صبح و شام ضماد کنند، از آن عضو دیگر موى نروید؛ و مداواى کسى که زرنیخ خورده باشد، قى به آب گرم کنند و بعد از آن آب گرم، روغن و جلاب و روغن کنجد یا روغن بادام دهند و شیر تازه و لعابات به کار برند.

توضیحات

توضیحات

زرنیخ‏ زرد

در کتاب همدرد، هر طال و رقى را به نام طبى: MUDIHPLUSIRT- IINSRA نوشته است که از آن در داروهاى معالج سوزاک، آتشک، درد مفاصل، مقوى اعصاب و باه و قرصهایى به نام حب سین، استفاده شده است.

زرنیخ زرد را به نام EDIXO CINESRA WOLLEY نوشته است که آن را با آلماس و جیوه و عرق لیمو و روغن کنجد مخلوط نموده، روغنى براى قوه باه و امراض آلت تناسلى ساخته است و اما سم الفار که زرنیخ ساده است به نام EDEXO CINESRA نوشته شده است که آن را نیز براى امراض معده، قلب، کم اشتهایى، لاغرى و ضعف باه و بدن استعمال مى‏ کنند.

در بعضى نسخه‏ هاى امراض خون و کم خونى هم استعمال شده است. «۲»

به قول دستور بریتانى کلمه ارسنیک از کلمه یونانى آرسین به معناى مذکر، گرفته شده است.
ترکیبات مختلفى از آن بیان شده و همچنین با بسیارى از مواد شیمیایى مخلوط شده است. در زمان سابق آمپول آن را که B. A. X مى‏ گفتند، براى امراض سفلیس و سوزاک و آتشک استعمال مى‏ کردند ولى بعد از پیدایش آنتى‏ بیوتیک از آن استفاده نمى‏ شود.

(۱)- گیاهان دارویى، دکتر على زرگرى، ج ۳، ص ۳۴۱.
(۲)- همدرد، صفحات ۱۹۳- ۱۳۴- ۱۰۵- ۹۴- ۹۳- ۹۲.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى، ج‏۳، ص: ۳۱۸

محلول آن را NOITULOS- REWOLF مى ‏گویند و از طرق مختلف براى اشتها آوردن امراض معده و قوه باه استعمال شده است نیز در بسیارى از سموم ضد حشرات از زرنیخ استفاده شده است. آن را سم قاتل معرفى کرده و جرعه آن را ۳ میلى‏ گرم نوشته است. جرعه محلول آن را ۳ قطره بیان کرده است. «۱»

زرنیخ مانند گوگرد از بخارات درست مى‏ شود و پنج قسم مى‏باشد: ۱- زرد ۲- سرخ ۳- سفید ۴- سبز ۵- خاکسترى (سیاه).

زرنیخ رنگ زرد براق را زرنیخ و رقى، طبقى، بدخشى و در هندى هرتال طبقى مى ‏گویند.
زرنیخ سرخ را منسل گویند و بهترین آن صاف است و زود گرم مى ‏شود و مى‏ شکند و از سوختن آن بوى گوگرد مى‏آید آن را در یونانى فلقندیتون و فلوقیون مى‏ گویند.

زرنیخ زرد رنگ ساده را که براق نیست در عربى زرنیخ النوره، داء الشعر و در سنسکریت پنداکیه و در هندى گوبر یا هرطال مى‏ گویند.

زرنیخ سفید را در هندى گورنتى مى‏گویند. «۲»
زرنیخ را بعضى زرنیق گویند و این دو لفظ تازه نیست و به رومى زرنیخ را لاذراخوس گویند و معنى او زردرنگ بود و او را ارسانیقوس گفته‏ اند و بعضى سندراخوس گویند و به رومى ارسانیقون زرد را گویند رنگ سرخ را سندرخا گویند.

و به لغت لاتینى اوربیمنت گویند و به سریانى زرنیخا و به پارسى زرنى گویند و هر چه سرخ بود او را به هندى منسل گویند و زرد را هرتال گویند.

و خوزى گویند زرنیخ سه نوع است: یک نوع سپید است و این نوع زهر است، و نوع دیگر زرد است، و نوع دیگر سرخ، و معدن زرد به ارمنیه است و نوع دیگر سرخ و زرد در بغداد بسیار باشد و بغدادى بهتر باشد از ارمینى. و خوزى گویند از او نیکوتر آن است که جرم او پهن باشد و تنگ و به شکل سنگ و لون او زرد باشد و در جرم او سبک نباشد.

(۱)- دستور بریتانى، صفحات ۵۲۵- ۷۹۲- ۲۸۲.
(۲)- لاثانى لغات الادویه، ص ۲۸۰.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى، ج‏۳، ص: ۳۱۹

یک نوع دیگر او آن است که جرم او درشت است و لون او به لون زرنیخ مى‏ باشد و در منفعت به از نوع اول است و معدن او در زمین بنطس مى ‏باشد و گویند: این نوع را از ارمنیه به بغداد مى‏ برند و بعد از او در اجزاء او به سبز مایل است.

و آنچه از انواع او سرخ است معدن او از نواحى نیشابور است و در کتاب احجار آورده ‏اند که نوعى از انواع زرنیخ خاک فام است و یک نوع خاکسترى فام است. «۱»
ارجانى گوید: جمله انواع زرنیخ گرم است در چهار درجه و آنچه از انواع او زرد است موى را بسوزد و اگر بر عضوى دیرتر بماند پوست را هم بسوزد.

و زرنیخ سرخ چون با موم روغن به هم آمیخته شود‌ گر را سود دارد و شیرینه سر را که از او زرداب ترشح کند و آنچه را که در بینى و دهان پدید آید منفعت کند و دمه و تاسه را بخور کردن به او مفید است و طلا کردن به او خون مرده را که در زیر پوست جمع شده باشد به واسطه زخم چوب و امثال آن متفرق کند و کبودى اندام را ببرد و شپش و رشک را نیز بکشد.

 به هندوى هرتال خوانند. انواع است: زرد و سفید و سرخ و سبز و تیره. بهترینش زردى بود که طبقه‏ طبقه بر روى یکدیگر باشد و از وى بوى کبریت آید و به پارسى زرنیخ بدخشى گویند. گرم و خشک است در سیوم.

چون به چربى بز طلا کنند، جرب و سعفه را نفع دهد؛ و چون بر موضعى که خون در او مرده باشد، بگذارند، اثر آن را ببرد؛ و چون به آب برد نیک‌تر ساخته، بر عضوى که مویش کنده باشند، صبح و شام ضماد کنند، از آن عضو دیگر موى نروید.

و مداواى کسى که زرنیخ خورده باشد، قى به آب گرم کنند و بعد از آن آب گرم، روغن و جلاب و روغن کنجد یا روغن بادام دهند و شیر تازه و لعابات به کار برند.

ریاض الادویه، ص: ۱۰۴

توضیحات تکمیلی

توضیحات تکمیلی

مقدار

1 کیلوگرم, 250 گرم, 500 گرم

نظرات (0)

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “زرنیخ زرد”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷۵,۰۰۰ تومان۲۷۵,۰۰۰ تومان

آخرین بروزرسانی قیمت ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

اشتراک گذاری محصول

  • ارسال رایگان بالا ٥٠٠ هزار تومان
  • اصالت و سلامت فیزیکی کالا
  • پشتیبانی همه روزه

محصولات مرتبط

نمک هندی

۱۱۰,۰۰۰ تومان۴۰۰,۰۰۰ تومان

۴۰۰,۰۰۰ تومان۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان