فرنجمشک

۵۷۵,۰۰۰ تومان۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان

فرنجمشک برگهاى بادرنجبويه را فرانسه مانند چاى دم مى ‏كنند و براى اين كار 30- 20 گرم برگ خشك در هزار گرم آب‏جوش ريخته دم مى‏ كنند و به عنوان معرق، ضد تشنج، محرك معده ضد اسپاسم و براى جلوگيرى از قى 4- 3 فنجان در روز مى ‏خورند و به همين علت گياه را در فرانسه به نام چاى فرانسه‏ نيز مى ‏نامند.از برگ هاى اين گياه براى تهيه شربتى به نام او دو مليس نيز در فرانسه استفاده مى‏ شود كه براى سنگينى معده و مبارزه با انواع سنكوپ مى‏خورند. بادرنجبويه از نظر طبيعت طبق نظر حكماى طب سنتى گرم و خشك است .

توضیحات

توضیحات

فرنجمشک

چند گياه است كه همه از خانواده‏Labiatae ولى از جنسها و گونه‏هاى مختلف مى‏باشند.

در فارسى در مناطق مختلف با نامهاى بادرنجبويه و فرنجمشك ناميده مى‏شوند و چون در اسناد مختلف علمى و كتب قديمى اين دو نام فارسى براى اين چند گياه در بعضى كتب براى يكى و در برخى كتب ديگر براى گياه ديگر آمده است. يعنى گياهى كه در يك كتاب با نام فرنجمشك آمده در كتاب ديگرى همان گياه بادرنجبويه ناميده شده است و از طرفى خوشبختانه اين چند گياه از نظر عطر و بوى گياه و تا حدود زيادى خواص طبى و دارويى نيز شبيه هستند . و شايد علت اصلى اين اختلاط شناسايى نيز همين باشد لذا اين چند گياه را در اين بخش به شرح زير مى‏آوريم:

  1. گونه‏Melissa officinalis L . كه نامهاى مترادف آن‏Melissa cordifolia Pers وMelissa rommana Mill . وM .graveolens Host . مى‏باشد. به فرانسوى‏Melisse وMelisse officinale وCitrionelle وThe de France و به انگليسى‏Balm وLemon balm گويند.

گياه فوق را به فارسى «بادرنگ بويه» گويند و در كتب طب سنتى با نامهاى «بادرنجبويه»، «مفرح القلب» و «قرنفل بستانى» آمده است.

نام علمى آن در رشت و اطراف آن «وارنگ بو» مى‏باشد. فلور ايران اين گياه را «فرنجمشك» نام گذارده است و در مازندران با نام محلى «پلنگ‏مشك» شناخته مى‏شود. ضمنا توجه شود كه در كتب قديم نظير ابو منصور موفق نام «فرنجمشك» و «پلنگ‏مشك» براى نوعى ريحان آمده است”O .gratissimum ” كه ريحان بوته‏اى مى ‏باشد.

وجه تسميه اين گياه اين است كه در زبان لاتين به زنبور عسل مليسا گويند و چون گل اين گياه فوق العاده مورد علاقه زنبور عسل است اين گياه را نيز مليسا و به يونانى مليسافولون يا برگ زنبور عسل نامند. سابقا مرسوم بوده كه براى گرفتن زنبور عسل برگ بادرنجبويه را خرد كرده و در محل مورد نظر كه مى‏خواسته‏اند زنبورها جمع شوند مى‏ريخته ‏اند.

اگر برگ بادرنجبويه يا بادرنگ بويه را بين دو انگشت فشار داده له كنند بوى عطر مطبوعى شبيه بوى بادرنگ(Citrus medica) يا شبيه بوى ليمو از آن استشمام مى‏ شود كه بادرنجبويه‏

الف) گل ب) مقطع گل‏

اين نيز وجه تسميه اين گياه به فارسى است. و چون بوى شبيه مشك مى‏دهد آن را فرنگ مشك يا فرنجمشك يا قرنفل بستانى نيز مى‏نامند.

مشخصات‏

گياهى است چندساله كه بلندى آن ۸۰- ۴۰ سانتى‏متر، برگها متقابل به رنگ سبز تيره و درخشان. ساقه آن چهارگوش بى‏كرك. گلهاى آن كوچك سفيد كه معمولا در تابستان ظاهر مى ‏شوند و مورد هجوم زنبورهاى عسل قرار مى گيرند. رنگ گلها در بعضى ارقام كمى تيره و به رنگ گل به و در بعضى موارد تيره‏تر حتى سرخ و بنفش مى‏باشد. ميوه آن دراز، قهوه ‏اى و كوچك است.

تكثير اين گياه با كاشت پاجوشهاى گياه در پاييز صورت مى‏ گيرد و پس از آن با پخش طبيعى بذر گياه به سهولت گسترش مى ‏يابد.

برداشت گياه معمولا در اواخر ارديبهشت قبل از ظهور گلها بايد انجام شود. برگها و سرشاخه‏ ها كه برداشت مى‏شود .در محلى در جريان هوا قرار مى‏ دهند كه به سرعت خشك شود و پس از آن بايد در محل تاريك و خشك نگهدارى شود.

اين گياه بومى مناطق مديترانه‏اى است و در اروپا و آسيا نيز در همين مناطق انتشار دارد. در ايران در كنار مجارى آبها و مناطق اطراف تهران، در شمال ايران در رشت و اطراف آن، رودبار و در آذربايجان و مناطق شرقى ايران و استانهاى غربى مى‏رويد.

تركيبات شيميايى‏

از نظر تركيبات شيميايى در برگ بادرنجبويه اسانس وجود دارد كه معروف است و اسانس مليس‏[۱] ناميده مى‏شود و ماده عامل و مؤثر گياه است و اسانس روغنى فرار اكسيژنه مى‏باشد.

خواص- كاربرد

برگ هاى بادرنجبويه را در فرانسه مانند چاى دم مى ‏كنند و براى اين كار ۳۰- ۲۰ گرم برگ خشك در هزار گرم آب‏جوش ريخته دم مى‏ كنند و به عنوان معرق، ضد تشنج، محرك معده ضد اسپاسم و براى جلوگيرى از قى ۴- ۳ فنجان در روز مى‏ خورند . به همين علت گياه را در فرانسه به نام چاى فرانسه‏[۲] نيز مى ‏نامند.

از برگهاى اين گياه براى تهيه شربتى به نام او دو مليس‏[۳] نيز در فرانسه استفاده مى‏شود كه براى سنگينى معده و مبارزه با انواع سنكوپ‏[۴] مى‏خورند.

بادرنجبويه از نظر طبيعت طبق نظر حكماى طب سنتى گرم و خشك است. به‏

______________________________
(۱).Essence demelisse

(۲).The de France

(۳).Eau de melisse

(۴).Syncope

معارف گياهى، ج‏۱، ص: ۱۷۳

صورت جوشانده يا شربت براى تقويت معده و حواس و كبد و ازدياد هوش و حافظه تجويز مى‏شود. همچنين براى تنگى‏ نفس و خفقان مفيد است و سكسكه را آرام مى‏كند. جويدن آن دهان را خوش‏بو مى‏ كند و بوى شراب را زايل مى ‏سازد. مضمضه دم‏ كرده يا جوشانده آن براى استحكام لثه و دندان ها مفيد است. اگر در محلول جوشانده آن بنشينند در مواردى كه خون قاعدگى بى‏دليل قطع شده مفيد است و ضماد برگ آن نيز براى درد مفاصل نافع است.

۲.Dracocephalum moldavica L . و نام ديگر آن در بعضى كتب‏Melissa cedronella آمده است (شليمر) به فرانسوى‏Melisse turque وMelisse de Moldavie وDracocephale و به انگليسى‏Moldavic calamint وMoldavian balm گفته مى‏شود.

اين گياه را نيز در اروميه كه به صورت پرورشى در باغچه‏ها و مزرعه مى‏ كارند «بارنجبويا» مى‏ گويند.

از قسمت هوايى اين گياه، برگ و سرشاخه ‏هاى آن نيز بوى مطبوع و عطرى شبيه ليمو و بادرنگ يا بالنگ متصاعد مى ‏شود. تخم اين گياه را در زبان هندى «تخم فرنجمشك» مى‏نامند.

اين گياه در فرانسه و در مناطق جنوبى فرانسه در جزيره سيسيل و در مولداويا و در آسيا مى‏ رويد. در ايران در آذربايجان شرقى و غربى در باغچه ‏ها كاشته مى ‏شود و در اروميه نيز كاشته مى‏ شود. تكثير اين گياه از طريق كشت بذر آن صورت مى‏گيرد كه در اوايل بهار مستقيما در مزرعه كاشته مى ‏شود.

تركيبات شيميايى‏

از نظر تركيبات شيميايى اين گياه داراى اسانس روغنى فرار است كه به عنوان منبع غنى از سيترال است. سيترال يك الدئيد مايع است به فرمول‏C 9 H 51 CHO كه بوى تند ليمويى دارد و معمولا از مركبات و از اين گياه گرفته مى‏شود و در صنعت عطرسازى مصرف دارد.

مشخصات‏

گياهى است يكساله و چندساله، به صورت وحشى، ولى معمولا پرورش داده مى‏شود. از نظر ابعاد گياه كوچك است داراى گلهاى آبى يا بنفش و بندرت سفيد مى‏باشد. قسمت مورد مصرف اين گياه از نظر دارويى برگها و سرشاخه‏هاى گلدار و در بعضى موارد تخم آن است.

معارف گياهى، ج‏۱، ص: ۱۷۴

خواص- كاربرد

در هندوستان از تخم گياه به عنوان تونيك، قابض، بادشكن و براى كاهش تب استفاده مى‏شود و از گياه به عنوان تونيك و قابض و از له‏ شده آن براى التيام زخم استفاده مى‏ شود.

از نظر طبيعت اين گياه نيز گرم و خشك است.

۳.Melissa Parviflora Benth اين گياه در دامنه‏ هاى معتدل هيماليا در هندوستان مى‏ رويد در ايران تا به حال شناسايى نشده است. اين گياه را به زبان اردو «بارنجبويا» می ‏نامند.

اين گياه در هندوستان در مواردى مشابه دو گياه ديگر مصرف مى‏ شود. از برگها و سرشاخه‏هاى آن به عنوان تب‏بر و براى كنترل بيماريهاى مغز، كبد و قلب و از له ‏شده آن در محل گزيدگى حشرات سمى استفاده مى‏ شود. از ميوه آن به عنوان تونيك مغزى و در موارد ماليخوليا به كار مى ‏رود. از دم‏ كرده گياه براى استحكام لثه ‏ها و برطرف كردن مزه بد دهان استفاده مى ‏كنند و به علاوه گياه محرك و مقوى معده است و براى نرم كردن مو به كار مى‏رود . در اندونزى براى معالجه سردرد مصرف دارد .

هر سه گياه فوق از نظر طبيعت گرم و خشك توصيف مى‏ شود و در كتب طب سنتى براى دو گياه‏Melissa وDracocephale كه در ايران يافت مى‏ شود و در دسترس است خواص تا حدود زيادى مشابه ذكر كرده‏ اند. معتقدند كه خوردن و بو كردن آنها بازكننده گرفتگى‏ هاى دماغى است. درد سر را تخفيف مى‏ دهند و جويدن برگ آنها دهان را خوش‏بو مى‏ كند، براى استحكام لثه ‏ها و دندان‏ها مفيدند. خوردن آنها براى تقويت كبد و معده نافع است و به هضم غذاى سنگين كمك مى‏كند و باد و گاز معده را تحليل مى ‏برد و چون گرم هستند، توصيه اين است كه اشخاص گرم ‏مزاج نخورند و اگر به هر صورت مصرف شده باشد براى رفع عوارض آن مى‏توان از گل بنفشه و سكنجبين استفاده كرد. به علت تشابه خواص در نسخه‏ هاى طبى اغلب به جاى فرنجمشك از بادرنجبويه و يا بالعكس استفاده مى‏شود.

چند نسخه از نظر نمونه طرز مصرف‏

تهيه شربت بادرنجبويه.

الف) شربت ساده‏

آب برگ بادرنجبويه ۱ كيلوگرم‏

معارف گياهى، ج‏۱، ص: ۱۷۵

قند ۱ كيلوگرم باهم جوشانده قوام آورند و هربار تا ۱۰ گرم ميل شود.

ب) شربت مركب زير علاوه بر خواص فوق براى تقويت قلب نيز به تجويز شيخ الرئيس ابو على سينا مصرف مى‏ شده است.

برگ تازه بادرنجبويه ۴۰ گرم‏

تخم فرنجمشك- تخم بادرنجبويه‏

تخم كاسنى از هريك ۵۰ گرم‏

گل‏ گاوزبان- مغز ريشه شيرين‏ بيان از هريك ۲۰ گرم‏

رازيانه- بسفايج از هريك ۱۶ گرم‏

ايرسا ۱۲ گرم‏

آب سيب شيرين ۱ كيلوگرم‏

قند سفيد ۷۵۰ گرم‏

مخلوط داروها را در گلاب و آب سيب بخيسانند و پس از آن بجوشانند و آن را صاف كنند و با ۷۵۰ گرم قند مخلوط و جوشانيده و قوام آورند و هربار ۳۵ گرم ميل نمايند.

نسخه ديگر از شيخ الرئيس ابو على سينا

تخم كاسنى- تخم فرنجمشك- تخم بادرنگبويه از هريك ۵۰ گرم‏

گل‏ گاوزبان- برگ و سرشاخه گاوزبان- ريشه بنفشه‏

مغز ريشه شيرين‏ بيان از هريك ۱۵ گرم‏

پرسياوشان- بسفايج پوست گرفته و افتيمون از هريك ۴۰ گرم‏

برگ بادرنجبويه ۴۰ گرم‏

مجموع را در گلاب و عرق بيدمشك و آب خيسانده و جوشانده و صاف كنيد با ۸۰۰ گرم قند جوشانده قوام آورند و هربار حدود ۳۵ گرم ميل كنند.

نكته قابل ملاحظه‏اى از يادداشتهاى دكترDr .Schlimmer

در بازار دارويى تهران طبق مطالعات و ملاحظات شليمر سابقا اغلب به جاى بادرنجبويه گياه ديگرى به نام‏Asperugo Procumbens به خريداران عرضه مى ‏كردند و اين بررسى توسط آقاى‏Dr .Haussknecht همكار شليمر شخصا به عمل آمده است.

بنابراين توجه مى‏دهد اشخاصى كه علاقه دارند از بادرنجبويه استفاده كنند با توجه به اينكه اين گياه در اطراف تهران در پس‏قلعه- شميرانات و در ساير مناطق شمال و آذربايجان فراوان مى‏ رويد، شخصا اقدام به تهيه گياه اصلى بادرنجبويه نمايند زيرا گياه‏Asperugo Procumbens با اينكه شكل ظاهرى گياه شبيه بادرنجبويه است ولى آن خواص را ندارد.

براى مزيد اطلاع مختصرى در باب اين گياه در زير نوشته مى‏شود.

گياه‏Asperugo Procumbens L . گياهى است از خانواده‏Borraginaceae كه به فرانسوى‏Rapette و به انگليسى‏Goose grass گفته مى‏ شود.

خزنده يكساله برگهاى بيضى‏شكل- گلهاى آبى كوچك كه از بغل برگها در مى‏آيد اين گياه نيز در اطراف تهران، شميرانات و در دامنه ‏هاى البرز در گچسر و در شمال در اطراف رشت پيربازار، آذربايجان در مزارع اطراف تبريز، كرمانشاه در دامنه كوه پرو، نهاوند، كبوترخان همدان و سرانجام در خرابه‏ هاى شوش و بيشه ديده مى ‏شود و شايد هم علت اين اشتباه همين باشد كه در اغلب مناطقى كه بادرنجبويه مى ‏رويد اين گياه نيز مى‏رويد در حقيقت اين گياه از انواع گاوزبان است و خواص آن در حد گاوزبان ها مى‏ باشد.

[۱] ( ۱).Essence demelisse

[۲] ( ۲).The de France

[۳] ( ۳).Eau de melisse

[۴] ( ۴).Syncope

توضیحات تکمیلی

توضیحات تکمیلی

مقدار

1 کیلوگرم, 250 گرم, 500 گرم

نظرات (0)

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “فرنجمشک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵۷۵,۰۰۰ تومان۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان

آخرین بروزرسانی قیمت ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

اشتراک گذاری محصول

  • ارسال رایگان بالا ٥٠٠ هزار تومان
  • اصالت و سلامت فیزیکی کالا
  • پشتیبانی همه روزه

محصولات مرتبط

نخود سیاه

۴۰,۰۰۰ تومان۱۲۰,۰۰۰ تومان

۵۵,۰۰۰ تومان۲۰۰,۰۰۰ تومان

۶۵,۰۰۰ تومان۲۵۰,۰۰۰ تومان

۳۰,۰۰۰ تومان۱۰۰,۰۰۰ تومان