گل همیشه بهار

۶۵,۰۰۰ تومان۲۵۰,۰۰۰ تومان

گل هميشه بهار، خاصيت معرق با اثرى قوى، قاعده‏آور، التيام دهنده و ضد تشنج دارد. براى مصارف درمانى، معمولًا كاپيتولها نژادهايى از آن كه داراى دو رديف گل زبانه‏اى است انتخاب مى‏گردد.

از گل هميشه‏ بهار یا آرنیکا در تهيه داروهای مقوى و قاعده آور استفاده مى‏شود و چون اين داروها مصرف زياد دارد از اين جهت هر مقدار كه كاپيتولهاى خشك شده هميشه ‏بهار به بازارهاى دارويى عرضه شود، بسرعت جذب مى‏گردد.

توضیحات

توضیحات

گل همیشه بهار

آرنیکا به فارسى «هميشه بهار كوهى»، «سوسن كوهى» و «تنباكوى كوهى» و در كتب طب سنتى با نامهاى «آرنيكا»، «آرنيقه»، «خانق الفهد» و «دخان الفوح» (دود خوش‏بو) نامبرده مى‏شود. به فرانسوى‏Arnica وArnique وSoucides Alpes وArnica des montagnes و به انگليسى‏Arnica وMountain tobacco وLeopard’s bane ناميده مى‏شود. گياهى است از خانواده‏Compositae نام علمى آن‏Arnica montana L . است.

مشخصات‏

گل همیشه بهار گياهى است چندساله كوچك داراى ريشه ه‏اى ليفى قرمز و برگهاى اوليه آن كه از يقه گياه خارج مى‏شود، به شكل گروهى، بزرگ، بيضى ‏شكل، نوك‏ تيز، داراى رگبرگ هاى موازى طولى و پوشيده از كرك در سطح فوقانى برگ و كمى موجدار است. از وسط اين برگها ساقه‏اى خارج مى‏شود به بلندى حدود تا ۶۰ سانتى‏متر و در انتهاى آن گلهاى زرد قشنگى در تابستان ظاهر مى‏شود. در مركز گل غلافى است محتوى تخم آن و در نوك اين غلاف خار كوچكى وجود دارد. اين گياه داراى بوى مخصوصى است. طعم آن تلخ و در موقع استعمال گلهاى خشك آرنيكا را بايد با دقت با دست بمالند تا اين خارهاى كوچك به دست چسبيده و خارج گردد و در موقع مصرف موجب خراش و تحريك غشاء مخاط نگردند زيرا در اين صورت‏

معارف گياهى، ج‏۵، ص: ۳۷۰

اگر جوشانده صاف ‏نكرده آن مصرف شود در اثر چسبيدن اين خارها به حلق ايجاد قى و آشفتگى مى‏نمايد.

آرنيكا در كوهستان هاى آلپ در فرانسه و سويس و در منطقه كوهستانى‏Vosges فرانسه به‏طور خودرو انتشار دارد. تكثير آن از طريق كاشت بذر آن است كه در اوايل بهار كاشته مى‏شود. ممكن است كه قبلا آن را در خزانه كاشت و در اوايل بهار كه درجه حرارت هوا مناسب باشد به محل اصلى منتقل نمود. زمان برداشت گلها بايد قبل از باز شدن غنچه ‏ها باشد يعنى به صورت غنچه چيده شود. از طريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز نيز مى‏توان تكثير نمود و مرتبا بايد آبيارى شود.

تركيبات شيميايى‏

در ساقه‏ هاى زيرزمينى و در گلهاى آرنيكا، اسانس روغنى فرّار و يك ماده تلخ وجود دارد. در سرشاخه‏ هاى گلدار آن در حدود ۱/ ۰ درصد كولين و همچنين آرنيدنديول‏[۱] و آلوآرنيدنديول‏[۲] و يك اتر نفتى يافت مى‏شود. تزريق تنطور آرنيكا موجب پايين آمدن فشار خون و متعاقب آن بالا رفتن محسوس فشار خون مى‏باشد.

مواد آرنيكا فلاوون‏[۳] كه از ريشه‏ها و گلهى آرانيكا به دست مى‏آيد براى موش سمّى است. گلهاى آن در حدود ۱/ ۰ درصد و ريشه آن ۵/ ۱- ۵/ ۰ درصد اسانس دارد كه مشابه هم نمى‏باشند. در گلهاى آن يك فلاوون و يك ماده شبيه آدرنالين و يك ماده مقوى قلب و كولين و بتائين و … وجود دارد. اسانس آرنيكا پوست را تحريك مى‏كند و ماده فلاوون موجود در آن فشار خون خرگوش‏]G .I .M .P[ را كاهش مى‏دهد. در گزارش بررسى ديگرى آمده است كه از گلهاى آن سه ماده جديد به دست آورده‏اند كه عبارت‏اند از كارنوبيل الكل‏[۴] و دو نوع استئارين‏[۵] و به علاوه چند پارافين‏[۶] و فاراديول‏[۷] و آرنى دنديول است. از عصاره بنزنى گياه يك الكل به فرمول‏

______________________________
(۱).Arnidendiol

(۲).Alloarnidendiol

(۳).Arnicaflavones

(۴).Carnaubyl alcohol

(۵).,Stearine m .722 .8 Stearine m .131 .5

(۶).Paraffins

(۷).Faradiol

معارف گياهى، ج‏۵، ص: ۳۷۱

خواص- كاربرد

گل همیشه بهار محرّك، مسكّن و آرام‏بخش و محلل است. از تنطور آرنيكا براى ضرب‏ خوردگى و كوفتگى اعضاى بدن و همچنين براى بهبود زخمها و جراحتهاى حاصل از ضرب‏خوردگى استفاده مى‏شود. آرنيكا به عنوان مرهم در شكسته ‏بندى و جراحات و قطع خونريزى از آنها مورد استفاده است. از ريشه آرنيكا براى تسكين سياه ‏سرفه و براى درمان روماتيسم از جوشانده آن مصرف مى‏شود. براى تهيه جوشانده ريشه آرنيكا در حدود ۵/ ۰ گرم ريشه را در قريب ۲۰۰ گرم آب مدت ۱۰ دقيقه مى‏جوشاند و آن را بين هر غذا مى‏خورند.

به علت وجود آلكالوئيد در آرنيكا و عكس العمل هاى آن، از آرنيكا معمولا براى استعمال خارجى استفاده مى‏شود و استعمال داخلى آن معمول نيست چون سمّیاست. اگر در مواردى مانند سياه ‏سرفه و روماتيسم قصد مصرف آن باشد بايد با نظر و نظارت پزشك به مقدار خيلى محدود كه از ۵/ ۰ گرم تجاوز ننمايد، مورد استفاده قرار گيرد.

روش تهيه تنطور آرنيكا: گل آرنيكا يك واحد و الكل ۶۰ درجه ۵ واحد. مدت ده روز گل را در الكل مى‏خيسانند و با فشار از پارچه گذرانيده، صاف مى‏كنند. مقدار خوراك اين تنطور ۲۰- ۲ گرم است كه در جوشانده‏ها و يا در پوسيونها داخل كرده و بتدريج مصرف مى‏كنند. بنابراين هيچ‏وقت نبايد از تنطور خالص مصرف كرد و بايد آن را با پوسيونى مخلوط كرد حتى در مصارف خارجى نيز اين تنطور نبايد خالص مصرف شود و بايد با آب مخلوط شود و پارچه‏اى را با آن آغشته نمود به‏طور كمپرس روى زخم بگذارند.

دم‏كرده مركب آرنيكا: برگ آرنيكا ۴ گرم، گل آرنيكا ۴ گرم و آب جوش ۷۵۰ گرم. دم‏كرده را صاف كنند و ۶۰ گرم شربت ليمو به آن بيفزايند و مجموع را ۴ قسمت كرده و هر قسمت را در يك مرتبه بياشامند. اين دم‏كرده براى نزله ‏هاى ريه بدون تب كه در پيران و اشخاص سالخورده ديده مى‏شود، سودمند است و در بعضى اقسام ضعف اعصاب نيز مفيد است.

تنطور آرنيكا: گل آرنيكا ۵۰ گرم، دارچين ۱۰ گرم، قرنفل ۱۰ گرم، زنجبيل ۱۰ گرم، انيسون ۱۰ گرم و الكل ۱۰۰۰ گرم. مدت ۸ روز داروها را در الكل بخيسانند و صاف كنند و براى رفع عوارض حاصل از ضربه‏ها و كوفتگى‏ها روزى ۳- ۲ بار هر بار يك قاشق كوچك از آن را در نصف فنجان شربت قند ريخته بياشامند. اين دارو براى رفع دندان‏درد نيز مفيد است.

[۱] ( ۱).Arnidendiol

[۲] ( ۲).Alloarnidendiol

[۳] ( ۳).Arnicaflavones

[۴] ( ۴).Carnaubyl alcohol

[۵] ( ۵).,Stearine m .722 .8 Stearine m .131 .5

[۶] ( ۶).Paraffins

[۷] ( ۷).Faradiol

توضیحات تکمیلی

توضیحات تکمیلی

مقدار

1 کیلوگرم, 250 گرم, 500 گرم

نظرات (0)

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “گل همیشه بهار”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶۵,۰۰۰ تومان۲۵۰,۰۰۰ تومان

آخرین بروزرسانی قیمت ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

اشتراک گذاری محصول

  • ارسال رایگان بالا ٥٠٠ هزار تومان
  • اصالت و سلامت فیزیکی کالا
  • پشتیبانی همه روزه

محصولات مرتبط

اکلیل الملک ،ناخنک

۱۱۰,۰۰۰ تومان۴۰۰,۰۰۰ تومان

۴۰,۰۰۰ تومان۱۴۰,۰۰۰ تومان

۱۱۵,۰۰۰ تومان۴۰۰,۰۰۰ تومان

۲۵۰,۰۰۰ تومان۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان